CORRELATION BETWEEN PARENTAL INTERACTIONS WITH ONLINE GAME ADDICTED ADOLESCENTS

DHIA DIANA FITRIANI, FRIDA KASUMAWATI, R TRI RAHAYUNING LESTARI, AYU HERAWANTI

Abstract


ABSTRACT

WHO defines online game addiction as a mental disorder that is included in (ICD-11). Smartphone users in Indonesia reach approximately 82 million and more than 52 million are online game players. This puts Indonesia in the 17th position in the world as the most online game players. Online game addiction can have physical and mental impacts. The purpose of this study was identified the correlation between parental interactions with online game addicted adolescents. This research method was cross sectional design, non-probability sampling technique, total sampling, 55 respondents. The results of this study indicated that there was a correlation between the parental interaction with online game addicted adolescents (p=0.000). Lack of parental interaction with adolescents can lead to adolescents behaviour changes like online games addiction. Parents as the closest environment to adolescents must be able to know how to communicate and interact according to the stage of adolescent development. The implications of the results of this study were expected to increase the role of nurses, especially in the field of mental and community nursing practice in providing health education regarding the role of parents in adolescent behaviour, growth, and development.

 

Keywords: Addiction, Adolescent, Interaction, Online Game, Parents

 

KORELASI INTERAKSI ORANG TUA DENGAN REMAJA KECANDUAN ONLINE GAME

 

ABSTRAK

WHO mendefinisikan kecanduan online game sebagai gangguan mental yang dimasukkan ke dalam (ICD-11). Berdasarkan laporan We Are Social per Januari 2022, Indonesia menjadi negara dengan jumlah pemain game terbanyak ketiga di dunia. Kecanduan online game dapat menimbulkan dampak fisik dan mental. Tujuan penelitian ini untuk mengidentifikasi korelasi interaksi orang tua dengan remaja kecanduan online game. Metode penelitian ini dengan desain cross sectional, teknik non-probabilitiy sampling, total sampling sejumlah 55 responden. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada hubungan antara interaksi orang tua dengan remaja online game (p=0,000). Kurangnya interaksi orang tua dengan remaja dapat menyebabkan perubahan perilaku pada remaja seperti kecanduan online game. Orang tua sebagai lingkungan terdekat dengan remaja harus dapat mengetahui cara berkomunikasi dan berinteraksi sesuai dengan tahap perkembangan remaja. Implikasi hasil penelitian ini diharapkan dapat meningkatkan peran perawat terutama bidang praktik keperawatan jiwa dan komunitas dalam memberikan pendidikan kesehatan mengenai peran orang tua terhadap tumbuh kembang dan perilaku remaja.

 

Kata Kunci: Interaksi, Kecanduan, Online Game, Orang Tua, Remaja


Keywords


Addiction; Adolescent; Interaction, Online Game, Parents

Full Text:

PDF

References


Dihni, V. A. (2022). 10 Negara dengan Pemain Video Game Terbanyak di Dunia (Januari 2022). Diakses 9 Mei 2022.

Fitriani, D. D., Pandini, J. K. R., & Chasani, S. (2021). Korelasi Kontrol Diri Dengan Kecanduan Online Game Pada Remaja. Nursing Analysis: Journal of Nursing Research, 1(1), 1-8.

Grant, J.E., Kim, S.W., & Potenza, M. N. (2003). Advances in the pharmacological treatment of pathological gambling. Journal of Gambling Studies.19(1):85-109.

Griffiths, M.D., Kuss, D.J. & King, D.L. (2012). Video game addiction: Past, present and future. Current Psychiatry Reviews, 8, 308-318.

Kim, D. H., Jeong, E. J., & Zhong, H. (2010). Preventive role of parents in adolescent problematic internet game use in Korea. 한국사회학, 44(6), 111-133

Lange, Alfred, et al. ‘Assesment: The Parent ± Child Interaction Question-R’. 1998.

Mu’alif, Wahyu Alfi, and Ismaniar. “Peluang Pemberdayaan Masyarakat Melalui Penyediaan Program Lifeskill Game Online Pubg Mobile Di Era Teknologi Informasi Serta Komunikasi Modern.” Jambura Journal of Community Empowerment, vol. 2, no. 2, 2021, pp. 1–9.

Murtiningsih, Siti, et al. “Problem Pendidikan Video Games Baudrillard.” Fakultas Filsafat Universitas Gadjah Mada, vol. 19, no. 1, 2013, pp. 78–86.

Newzoo. (2018). Global Game Market Report. https://newzoo.com/global-games-market-report. Diakses pada 10 Mei 2022.

Oktalia, Pamor. ‘Hubungan Kecanduan Game Online Dengan Perilaku Agresif Siswa Di Smp Negeri 4 Ungaran’. Gastronomía Ecuatoriana y Turismo Local., vol. 1, no. 69, 2020, pp. 5–24.

Pratiwi, R. D., Kusumawati, S. D. A., Unayah, M., Kusumawati, U., & Andriati, R. (2022). Hubungan penggunaan gadget dengan perkembangan karakter pada anak late childhood: studi literatur. Nursing Analysis: Journal of Nursing Research, 2(1), 1-14.

Putro, K. Z., Amri, M. A., Wulandari, N., & Kurniawan, D. (2020). Pola interaksi anak dan orangtua selama kebijakan pembelajaran di rumah. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 124-140.

Rahma, N. N. (2022). Pandemi Bawa Dampak Lain, Indonesia Jadi Negara Ke-3 Pemain Game Online Terbanyak. Diakses 10 Mei 2022.

Rikandi, Meta, et al. Hubungan Pola Asuh Orangtua Dengan Kecanduan Game Online Pada Anak Usia Remaja Dalam Masa Pandemi Covid-19. no. 1, 2021, pp. 11–19.

Septiyani, Amelia. (2022). Indonesia Jadi Negara Kedua Pengguna Internet yang Banyak Main Game. Diakses 10 Mei 2022

Ulfa, M., & Risdayati, R. (2017). Pengaruh kecanduan game online terhadap perilaku remaja di mabes game center jalan hr. subrantas kecamatan tampan pekanbaru (Doctoral dissertation, Riau University).

Ulya, Latifatul, et al. “Analisis Kecanduan Game Online Terhadap Kepribadian Sosial Anak.” Jurnal Educatio FKIP UNMA, vol. 7, no. 3, 2021, pp. 1112–19.

Welly, Welly. “Hubungan Antara Kecanduan Game Online Dengan Tingkat Depresi Pada Remaja Di Smp Adabiah Padang Tahun 2017.” UNES Journal of Social And Economics Research, vol. 3, no. 2, 2018, p. 196.

World Health Organization. (2018). Gaming disorder. Diakses 9 Mei 2022.

Young, K. S. (1996). Internet Addiction: A New Clinical Phonomenon and its Consequences. Journal St. Bonaventura University Center for Online Addiction American Behavioral Scientist, vol. 48, no. 4.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.