HUBUNGAN SELF-EFFICACY DENGAN KECEMASAN DALAM PROSES PEMBELAJARAN MAHASISWA SEMESTER II FIKES UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH TANGERANG

Een Nuraeni, Shieva Nur Azizah Akhmad, Eriyono Budi Wijoyo

Abstract


ABSTRACT

Online learning causes a lot of conflicts, one of which is anxiety and makes students' self-efficacy decrease. The age of the second semester students is still classified as a teenager, therefore they are not emotionally stable. So that it can be affected by anxiety and self-efficacy. This study aims to determine the relationship between self-efficacy and anxiety levels. The type of research used is quantitative research. The sample of this study were all students of the second semester of the UMT nursing study program as many as 71 respondents. The data analysis method in this study consisted of univariate analysis to determine the frequency distribution of each variable. Bivariate analysis was carried out to analyze the independent variables suspected to have a relationship with the dependent variable using the Chi Square test (continuity correction) and the calculation of the Odd Ratio (OR). . The research results obtained were yielding (p = 0.006) and OR 0.01. The conclusion of this study is that there is a relationship between self-efficacy and anxiety levels. Suggestions in this study for related parties in learning in order to modify the systematics in the learning process so that students do not experience anxiety.

 

ABSTRAK

Pembelajaran daring banyak menimbulkan konflik, salah satunya adalah kecemasan dan menjadikan self efficacy pelajar menurun. Usia mahasiswa semester II masih tergolong remaja, maka dari itu emosionalnya belum stabil. Sehingga dapat terpengaruhi kepada kecemasan dan self efficacynya. Penelitian ini bertujuan mengetahui hubungan antara self efficacy dengan tingkat kecemasan. Jenis penelitiain yang digunakan adalah penelitian kuantitatif. Sampel penelitian ini yaitu semua mahasiswa semestrer II prodi keperawatan UMT sebanyak 71 responden. Motode analisis data dalam penelitiain ini terdiri dari analisis univariat untuk mengetahui distribusi frekuensi dari masing-masing variable, Analisis bivariat dilakukan untuk menganilisis variabel independen yang diduga mempunyai hubungan dengan variabel dependen dengan menggunakan uji Chi Square (continuity correction) dan perhitungan Odd Ratio (OR). Hasil penelitian yang diperoleh secara menghasilkan (p=0,006) dan OR 0,01. Kesimpulan penelitian ini yaitu ada hubungan antara self efficacy dengan tingkat kecemasan. Saran dalam penelitian ini untuk pihak terkait dalam pembelajaran agar dapat memodifikasi sistematika dalam proses belajar supaya mahasiswa tidak mengalami cemas.

 


Keywords


Pandemi Covid; Daring; Mahasiswa; Self Efficacy; Kecemasan

Full Text:

PDF

References


Arwani, R., & Ningsih Dwi, M. (2012). Hubungan Antara Tingkat Pendidikan , Pengetahuan , Sikap Dengan Bancak Kabupaten Semarang Relationship Between the Level of Education , Knowledge , Attitude With Mother Behavior of Children in Disease Prevention of Diarrhea in Health District Bancak. J.Ilmu Dan Tek. Kesehatan, 3, 23–36.

Halawa, A. (2020). Self – Efficacy Mahasiswa Dalam Belajar Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Stikes William Booth. Jurnal Keperawatan, 9(2), 26–32. https://doi.org/10.47560/kep.v9i2.262

Hasanah, N., & Efficacy, S. (2020). hitung > tabel. 9(2), 54–60.

Hasanah, U., Ludiana, Immawati, & PH, L. (2020). Gambaran Psikologis Mahasiswa Dalam Proses Pembelajaran Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Keperawatan Jiwa, 8(3), 299–306. https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JKJ/article/view/5941

Maharani, M., Supriadi, N., & Widyastuti, R. (2018). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Kartun untuk Menurunkan Kecemasan Siswa. 1(1), 101–106.

Mahfud, I., & Gumantan, A. (2020). Survey Of Student Anxiety Levels During The Covid-19 Pandemic. Jp.Jok (Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan), 4(1), 86–97. https://doi.org/10.33503/jp.jok.v4i1.1103

Priyanti, S. Y., & Fauzi, A. (2021). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Analisis Kecemasan Akademis Melalui Self Efficacy dan Dukungan Sosial pada Siswa SMK Jurusan Akuntansi. 3(3), 758–769.

Saba, R. T., Lisiswanti, R., B, E. C.,. (2018). Hubungan Self-efficacy Terhadap Tingkat Kecemasan Mahasiswa Tingkat Pertama Fakultas Kedokteran Universitas Lampung The Relation of Self-efficacy to Level of Anxiety On The First Grade Students of Faculty of Medicine University of Lampung. 7, 12–16.

Sunawan, S., Ahmad Yani, S. Y., Anna, C. T., Kencana, T. I., Mulawarman, -, & Sofyan, A. (2017). Dampak Efikasi Diri terhadap Beban Kognitif dalam Pembelajaran Matematika dengan Emosi Akademik sebagai Mediator. Jurnal Psikologi, 44(1), 28. https://doi.org/10.22146/jpsi.22742




DOI: http://dx.doi.org/10.52031/edj.v5i2.171

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Een Nuraeni, Shieva Nur Azizah Akhmad, Eriyono Budi Wijoyo



Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Widya Dharma Husada Tangerang
Pajajaran Street Number 1 Pamulang,
South Tangerang City, Banten Province, Indonesia, 15417
Telephone: 021-74716128 / Handphone : 089529263441


Lisensi Creative Commons

Edu Dharma Journal: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat by the Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Widya Dharma Husada Tangerang is distributed under the Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Based on the work at http://openjournal.wdh.ac.id/.