KORELASI DUKUNGAN TEMAN SEBAYA DAN TINGKAT STRESS DENGAN EFIKASI DIRI MAHASISWA NERS A STIKES WIDYA DHARMA HUSADA TANGERANG DALAM MELAKUKAN TINDAKAN INVASIF

ANDINI RESTU MARSIWI, MUHAMMAD BUKATORI AWABIN, RIRIS ANDRIATI

Abstract


ABSTRACT

Since the COVID-19 pandemic hit the whole world, all education implementation in Indonesia has changed learning methods to online. Therefore, the Department of Nurse Profession Education at STIKes Widya Dharma Husada Tangerang uses a hybrid learning method for STIKes WDH Nurse Profession students in 2021. Hybrid learning is to combine face-to-face learning with online learning (Kemendikbud, 2020). According to Ayunda, Rasyid, and Miranti (2021) as many as 14 students experienced very high stress and 55 students experienced high stress during online learning. Preliminary studies showed that only 13.3% of Nurse Profession students believed they were able to install a catheter. Student confidence in carrying out invasive procedures can affect the success of achieving student learning targets. This study aims to identify the self-efficacy of Nurse Profession students in carrying out invasive procedures and the factors that influence them. This research is quantitative research with a cross-sectional approach at a time (point time approach). The sampling technique of this study is total sampling. The results of the study explained that there was a relationship between peer support and the self-efficacy of Nurse Profession students in carrying out invasive actions with a sufficient correlation coefficient (r = 0.482) and there was no relationship between stress levels and the self-efficacy of Nurse Profession students in carrying out invasive actions.

 

ABSTRAK

Semenjak pandemi covid-19 melanda seluruh dunia, semua penyelenggaraan  pendidikan  di Indonesia  mengubah metode pembelajaran menjadi daring. Oleh sebab itu Jurusan Pendidikan Ners di STIKes Widya Dharma Husada Tangerang menggunakan  metode  pembelaran  hybrid pada mahasiswa Ners STIKes WDH Tahun 2021. Pembelajaran hybrid  yaitu memadukan  pembelajaran  tatap muka dengan pembelajaran  dalam jaringan (Kemendikbud,  2020). Menurut Ayunda, Rasyid, Miranti (2021) sebanyak 14 mahasiswa  mengalami  stress  sangat  tinggi  dan  55  mahasiswa  stress  tinggi saat pembelajaran online. Study pendahuluan menunjukkan hanya 13,3 % mahasiswa Ners yang yakin mampu melakukan pemasangan kateter. Keyakinan mahasiswa dalam melakukan prosedur tindakan invasive dapat mempengaruhi keberhasilan pencapaian target belajar mahasiswa ners. Penelitian ini bertujuan mengidentifikasi  efikasi diri mahasiswa ners dalam  melakukan prosedur tindakan invasive dan faktor-faktor yang mempengaruhinya.  Penelitian ini merupakan penelitian   kuantitatif   dengan pendekatan cross sectional pada suatu waktu (point time approach). Teknik pengambilan sampel penelitian ini adalah total sampling. Hasil penelitian menjelaskan terdapat hubungan dukungan teman sebaya dengan  efikasi  diri  mahasiswa  ners  dalam  melakukan  tindakan  invasif  dengan  koefisien  korelasi  cukup (r=0,482)  dan tidak terdapat  hubungan  tingkat stress dengan efikasi  diri mahasiswa  ners dalam melakukan tindakan invasif.



Keywords


Efikasi diri, Dukungan teman sebaya; Tingkat stress; Tindakan Invasif; Mahasiswa Ners

Full Text:

PDF TURNITIN

References


Kim, H. 2018. The Effects of An Interactive Nursing Skills Mobile Application On Nursing Students Knowledge, Self-Efficacy, And Skills Performance: A Randomized Controlled Trial. Asian Nursing Research. 12 (1): 2-3.

Lubis, Hairani, Ramadhani, Ayunda, Rasyid, Miranti. 2021. Stres Akademik Mahasiswa dalam Melaksanakan Kuliah Daring Selama Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Psikologi 10 (1): 31-39.

Miguel, M. S, Gomara, A. O, Elguea, J. O, Otaegi, A. I, Oviedo, A. O. 2019. Factors contributing to stress in clinical practices: A proposed structural equation model. Nursing Open 7: 364-375.

Nurman. 2020. Persepsi Mahasiswa Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai Terhadap Perkuliahan Daring Sebagai Sarana Pembelajaran Selama Masa Karantina Covid-19. Jurnal Ners 4 (1). 81-88.

Rosdiana, Yanti, Hastutiningtyas, Wahidyanti Rahayu (2021). Self Efficacy Tinggi Meningkatkan Self Regulation Learning pada Mahasiswa Keperawatan Universitas Tribhuwana Tunggadewi. Jurnal Ilmiah Ilmu Kesehatan 9 (2): 248-256

Rufaida, H., & Kustanti, E. R. 2017. Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Penyesuaian Diri Pada Mahasiswa Rantau Dari Sumatera Di Universitas Diponegoro. Jurnal Empati: 218.




DOI: http://dx.doi.org/10.52031/edj.v6i2.428

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 ANDINI RESTU MARSIWI, MUHAMMAD BUKATORI AWABIN, RIRIS ANDRIATI



Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Widya Dharma Husada Tangerang
Pajajaran Street Number 1 Pamulang,
South Tangerang City, Banten Province, Indonesia, 15417
Telephone: 021-74716128 / Handphone : 089529263441


Lisensi Creative Commons

Edu Dharma Journal: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat by the Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Widya Dharma Husada Tangerang is distributed under the Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Based on the work at http://openjournal.wdh.ac.id/.