HUBUNGAN WAKTU TUNGGU PELAYANAN RESEP TERHADAP KEPUASAN PASIEN BPJS DI KLINIK PRATAMA CAHAYA KEBAGUSAN
Abstract
Pharmacy service have a minimum service standard on pharmaceutical service at clinic. To increase pharmacy service at the clinic, an internal quality evaluation is used, namely the waiting time for concocted < 60 minutes and ready-made drugs < 30 minutes and patient satisfaction. The goals of this research are to (1) analyse patients' perceptions of drug waiting time and (2) identify patients' levels of satisfaction with BPJS, and (3) find out if there is a link between the two. A cross-sectional research approach was used in this study. Using a spearman correlation test and a purposive selection strategy, we were able to collect data from 100 participants. According to the study's findings, 52% of participants reported being very happy with the results, and the average waiting time for ready-made pharmaceuticals was 8 minutes and 50 seconds, while the average waiting time for created drugs was 16 minutes and 14 seconds. Rejecting the null hypothesis, the sig value is 0.048. The results show that the waiting time for prescriptions is within the acceptable range, and that people are generally pleased with the service.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Abduh Muhammad, d. (2023). Survey Design: Cross Sectional dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 32.
Amin Nur F, d. (2023). Konsep Umum Populasi Dan Sampel Dalam Penelitian. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 18.
Arfania, Wahyunitas, T., & Yusuf, M. (2022). Analisis Tingkat Kepuasan Pasien BPJS Terhadap Pelayanan Di Instalasi Farmasi Rawat Jalan Rumah Sakit Swasta.Farmasetis Volume 11 No 1, 1-6.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta
Aryani Fina., dkk. (2015). Analisa Kepuasan Pasien Rawat Jalan Terhadap Kualitas Pelayanan Di Instalasi Farmasi Rumah Sakit Islam Ibnu Sina Pekanbaru. PHARMACY, Vol.12 No. 01, 101-112.
BPS. (2024). Statistik Indonesia Stastical Yearbook Of Indonesia 2024. Jakarta: Badan Pusat Statistik.
Fitria R, Gracia, & Nurul. (2019). Analisis Waktu Tunggu Pelayanan Resep Racikan Dan Non Racikan Di Instalasi Farmasi Unit Rawat Jalan Rumah Sakit Suaka Insan Banjarmasin. Borneo Journal of Phamascientech, 86.
Ghozali, H. I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hendrik, Apriyani D., & Rahman A. (2018). Dasar-Dasar Kefarmasian. Jakarta: Pilar Media.
Henri, P. (2017). Hubungan Beban Kerja Dan Lingkungan Kerja Dengan Kejadian Burnout Perawat Dalam Menangani Pasien BPJS. Jurnal Ilmiah Kesehatan, 12.
Ida, A. (2019). Pengaruh Kompetensi Etos Kerja Petugas Terhadap Kepuasan Pasien Di Klinik Fisioterapi RSUD Datu Beru Takengon Kabupaten Aceh Tengah. Jurnal Kesehatan Komunitas, 6(2), 23.
Ihsan M. (2018). Hubungan Antara Waktu Tunggu Pelayanan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan BPJS Terhadap Pelayanan Resep. Pharmaceutical Journal Of Indonesia, 3(2), 45.
Ika N., Franckie R., & Sulaemana E. (2016). Hubungan Antara Waktu Tunggu Pelayanan Resep Dengan Kepuasan Pasien Di Apotek Pelengkap Kimia Farma Blu Prof. Dr. R.D Kandou Manado. PHARMACON Jurnal Ilmiah Farmasi, 2302-2493.
Kemenkes RI. (2008). Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 129/Menkes/SK/II/2008 tentang Standar Pelayanan Minimal Rumah Sakit. Jakarta: Menteri Kesehatan.
Kemenkes RI. (2021). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 34 Tahun 2021 tentang Standar Pelayanan Kefarmasian Di Klinik. Jakarta: Menteri Kesehatan.
Mustika, L. (2021). Gambaran Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Apotek Di Kecamatan Kampung Melayu Kota Bengkulu. Poltekkes Kemenkes Bengkulu. 13.
Pemerintah RI. (2011). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2011 tentang Badan Penyelenggara Jaminan Sosial. Jakarta: Pemerintah Republik Indonesia.
Pemerintah RI. (2014). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 36 Tahun 2014 tentang Kesehatan. Jakarta: Pemerintah Republik Indonesia.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D. Bandung: Alfabeta.
DOI: http://dx.doi.org/10.52031/phrase.v4i2.904
Refbacks
- There are currently no refbacks.