PENDAMPINGAN PEMANFAATAN APLIKASI E-PATIENT SAFETY DALAM MENINGKATKAN ASUHAN KESELAMATAN PASIEN DI RUMAH SAKIT ERNI MEDIKA KOTA JAMBI

Basok Buhari, Ryan Maylina Sari, Andi Efran

Abstract


THE ASSISTANCE OF UTILIZATION E-PATIENT SAFETY APPLICATION IN IMPROVING PATIENT SAFETY CARE AT ERNI MEDIKA HOSPITAL  JAMBI CITY

 

Basok Buhari1*, Rian Maylina Sari2, Andi Efran3

 

1,2,3Nursing Study Program, Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Harapan Ibu Jambi, Jl. Tarmidzi Kadir Number 07 Pakuan Baru Jambi Selatan, Jambi City, 36132, Indonesia

Corresponding e-mail : basokbukhari01@gmail.com

 

ABSTRACT

Patient safety is a vital and important component in care as well as steps to improve the quality of quality services. The impact that occurs due to hospitals not implementing patient safety can lead to a decrease in the quality of hospital services. The results of the initial survey conducted at Private Hospital Jambi City, some of the obstacles faced in implementing the six Patient Safety goals (PSG) there are 32% of health workers with a fairly low knowledge of regulation of patient safety goals. The overcome this problem, it is necessary to carry out mentoring activities in improving the understanding of health workers through the use of e-patient safety applications. The purpose of this Community Service is to provide assistance in the use of e-patient safety applications in improving the performance of health workers in hospitals. The implementation method is carried out by providing assistance in the use of e-patient safety applications. The most (90%) had a good understanding of the material for patient safety care after going through several stages of mentoring. Most (70%) have been satisfied with the assistance that has been carried out.

Keywords : patient safety, e-patient safety application, hospital

 

PENDAMPINGAN PEMANFAATAN APLIKASI E-PATIENT SAFETY DALAM MENINGKATKAN ASUHAN KESELAMATAN PASIEN

 DI RUMAH SAKIT ERNI MEDIKA KOTA JAMBI

 

Basok Buhari1*, Rian Maylina Sari2, Andi Efran3

 

1,2,3Program Studi Ilmu Keperawatan, Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Harapan Ibu Jambi, Jl. Tarmidzi Kadir No.07 Pakuan Baru Jambi Selatan, Kota Jambi, 36132, Indonesia

Corresponding e-mail : basokbukhari01@gmail.com

 

ABSTRAK

 

Patient safety menjadi komponen vital dan penting dalam asuhan serta langkah untuk memperbaiki mutu layanan yang berkualitas. Dampak yang terjadi akibat rumah sakit tidak menerapkan patient safety dapat terjadi penurunan mutu pelayanan rumah sakit. Hasil survey awal yang telah dilakukan di sebuah Rumah Sakit Swasta Kota Jambi, beberapa hambatan yang dihadapi dalam penerapan enam sasaran Keselamatan Pasien (SKP) yaitu terdapat 32% tenaga kesehatan dengan pengetahuan yang cukup rendah tentang regulasi sasaran keselamatan pasien. Untuk mengatasi masalah tersebut, perlu dilakukan kegiatan pendampingan dalam meningkatkan pemahaman tenaga kesehatan melalui pemanfaatan aplikasi e-patient safety. Tujuan Pengabdian Masyarakat ini adalah untuk melakukan pendampingan dalam pemanfaatan aplikasi e-patient safety dalam meningkatkan kinerja tenaga kesehatan di rumah sakit. Metode pelaksanaan dilakukan dengan memberikan pendampingan pemanfaatn aplikasi e-patient safety. Sebagin besar (90%) telah memahami dengan baik tentang materi asuhan patient safety setelah melalui beberapa tahap pendampingan. Sebagian besar (70%) telah puas dengan pendampingan yang telah dilakukan.

Keywords : keselamatan pasien, aplikasi e-patient safety, rumah sakit


Keywords


keselamatan pasien; aplikasi e-patient safety; rumah sakit

Full Text:

PDF

References


Coasway, B., Stevens, A. . & P. S. (2012) ‘Clinical leadership: A role for students?’, Br J Hosp Med, 73(1). Available at: http://web.ebscohost.com/ehost/detail?v.

Costa, et. al (2017) ‘Evaluation procedures in health: Perspective of nursing care in patient safety’, Applied Nursing ResearchNurs Res, 35(71), p. 6.

Findyartani et al (2015) ‘Modul Pelatihan untuk Pelatih Keselamatan Pasien’, in. Jakarta: Kolaborasi Bidang Pendidikan Proyek P4K-RSP.

Gerven E Van, Deweer D, Scott SD, Panella M, Euwema M, S. W. (2016) ‘Personal, situational and organizational aspects that influence the impact of patient safety incidents : a qualitative study’, Rev Calid Asist, xx(13).

Ilyas, Y. (2004) Perencanaan SDM Rumah Sakit: teori, metoda, dan formula. Depok: Universitas Indonesia.

Joint Commission International (2015) ‘Comprehensive Accreditation Manual for Hospitals : The Patient Safety Systems Chapter’, Joint Commission International.

KKPRS (2015) ‘Komite Keselamatan Pasien Rumah Sakit. Pedoman pelaporan insiden keselamatan pasien (ikp)’.

NHS England (2015) Patient safety incident reporting continues to improve. England.

Nursalam (2015) Manajemen Keperawatan: Aplikasi dalam Praktik Keperawatan Profesional (4th.Ed). Jakarta: Salemba Medika.

Pham, J. C. et al. (2016) ‘A tool for the concise analysis of patient safety incidents’, Joint Commission Journal on Quality and Patient Safety. The Joint Commission, 42(1), pp. 26–33. doi: 10.1016/s1553-7250(16)42003-9.

Pohan, i (2015) Jaminan mutu layanan kesehatan: dasar-dasar pengertian dan penerapan. Jakarta: EGC.

Swift, J. Q. (2017) ‘Patient Safety and the Malpractice System’, Oral and Maxillofacial Surgery Clinics of North America. Elsevier Inc, 29(2), pp. 223–227. doi: 10.1016/j.coms.2016.12.010.

Triwibono, C. (2013) Manajemen pelayanan keperawatan. Jakarta: Trans Info Medika.




DOI: http://dx.doi.org/10.52031/jam.v2i2.208

Refbacks

  • There are currently no refbacks.