Increasing Digital Literacy in Efforts to Support Healthy and Safe Internet Use for SD N Pendrikan Lor 01 Students

Edi Jaya Kusuma, Ririn Nurmandhani

Abstract


                                                          ABSTRACT
Online learning changes the culture and patterns of students in learning. The use of technology can support learning activities to be more efficient and effective if used appropriately. The cultivation of healthy and safe internet use needs to be done from an early age through healthy internet ethics. Increasing digital literacy needs to be a priority in avoiding or reducing bad habits that may arise and grow in the real world into the virtual world so that they can have a negative impact. The purpose of this service was to provide an understanding of digital literacy in an effort to support healthy and safe internet use for 51 students of grade 5 at SDN Pendrikan Lor 01. An indicator of the success of this service is that students are able to understand safe and healthy internet use. The average pre-test and post-test results obtained an increase in knowledge of 52%. It is hoped that by increasing understanding of digital literacy, students can apply safe and healthy internet use in everyday life.


Keywords: Literacy, Digital, Healthy and Safe Internet

 

                                                      ABSTRAK
Pembelajaran secara daring mengubah budaya dan pola siswa dalam belajar. Penggunaan teknologi dapat menunjang kegiatan pembelajaran menjadi lebih efisien dan efektif jika digunakan secara tepat. Penanaman penggunaan internet sehat dan aman perlu dilakukan sejak dini melalui etika berinternet secara sehat. Peningkatan literasi digital perlu menjadi prioritas dalam menghindari ataupun mengurangi kebiasaan buruk yang mungkin dapat timbul dan tumbuh di dunia nyata ke dunia maya sehingga dapat menimbulkan dampak negatif. Tujuan dari pengabdian ini adalah memberikan pemahaman tentang literasi digital dalam upaya mendukung penggunaan internet sehat dan aman bagi 51 siswa kelas 5 SDN Pendrikan Lor 01. Indikator keberhasilan pengabdian ini adalah siswa mampu untuk memahami penggunaan internet aman dan sehat. Hasil rerata pre-test dan post-test didapatkan peningkatan pengetahuan sebesar 52%. Diharapkan dengan peningkatan pemahaman literasi digital ini siswa dapat menerapkan penggunaan internet aman dan sehat dalam kehidupan sehari-hari.


Kata kunci: Literasi, Digital, Internet Sehat dan Aman


Keywords


Literacy; Digital; Healthy; Safe Internet

Full Text:

PDF

References


Kurniawan, R. et al. (2021) ‘Penggunaan Internet yang Sehat dan Aman di Kalangan Masyarakat dan Pelajar’, Jurnal ABDIMASA Pengabdian Masyarakat, 4(2), pp. 15–21.

Puspitasari, T. et al. (2020) ‘Penggunaan Internet Yang Sehat dan Aman di era Milenial SMK PGRI 31 Legok’, Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Pamulang, 1(1), pp. 41–50. Available at: http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/kommas/article/view/4605/3451.

Rudianto, B. et al. (2019) ‘Pelatihan Pemanfaatan Internet Positif Untuk Membantu Pembelajaran Anak Pada Warga Pela Mampang Jakarta Selatan’, Abdimas Nusa Mandiri, 1(1), pp. 25–30.

Sari, R.P., Tusyantari, N.B. and Suswandari, M. (2021) ‘Dampak Pembelajaran Daring Bagi Siswa Sekolah Dasar Selama Covid-19’, Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), pp. 9–15. Available at: https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.732.

Tampubolon, P. et al. (2022) ‘Penggunaan Internet Sehat Dan Aman Pada Siswa-Siswi Sekolah Menengah Atas Swasta Maha Bodhi Karimun’, National Conference …, 4, pp. 140–144. Available at: https://journal.uib.ac.id/index.php/nacospro/article/view/6933%0Ahttps://journal.uib.ac.id/index.php/nacospro/article/download/6933/2568.

Yudhistira, Y. et al. (2021) ‘Pentingnya Internet Sebagai Sarana Pendukung Kegiatan Belajar Pada Masa Pandemi Covid-19’, Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), pp. 251–256. Available at: https://doi.org/10.31294/jabdimas.v4i2.10351.




DOI: http://dx.doi.org/10.52031/jam.v5i1.729

Refbacks

  • There are currently no refbacks.